Tazkirah Jumaat:: Tanda Keras Hati

Assalamualaikum...

Nie entri autopost.  Tak sempat aku nak menulis sekarang nie. Kekangan masa membuatkan apa yang aku kejar tak dapat dan yang aku kendong tak aku biarkan berciciran. Wengss! Mesti korang pening kan?Ahaksss. Aku pun pening ape yang aku tulis nie.


Aku nak bagi tazkirah sikit nie sebagai perkongsian bersama. Semoga sama sama kita mendapat manfaatnya. Aku amik kat sini


Tanda tanda manusia keras hati.

Abu Hurairah r.a. berkata, "Hati adalah raja, sedangkan anggota badan adalah tentera. Jika raja itu baik, maka akan baik pula lah tenteranya. Jika raja itu buruk, maka akan buruk pula tenteranya".


Segalanya bermula dari hati. sebab 'niat' kita ter'generate' di situ. 


1. Malas melakukan ketaatan dan amal kebajikan.
    Kadang-kadang manusia nie yang wajib di abaikan yang sunat dikejar2 kan. Contohnya, solat 5   waktu tak pernah cukup. Wajib tue abg2 kakak2.


2.Tidak berasa gerun dengan ayat Al-Quran.
   Kalo syaitan kan,kita baca Al-Quran berkebok kebok dia lari taw. Kita nie?Nak kata gerun pun tak. Baca?! Lagi la tak kan?


3.Berlebihan mencintai dunia dan melupakan akhirat.
  Nie dah jelas dan nyata dah. Terang lagi bersuluh. Tak yah guna torch light dah. =p. Sikap manusia akhir zaman. Tengok wayang dengan kawan siap marathon lagi sampai tak ingat solat.


4.Kurang mengagungkan Allah.
   Tak nak ulas yang nie.kang tersalah ulas naye aku =p. Tapi korang boleh faham kan?


psstt~ kenapa entri tazkirah aku lebih kepada entri membebel ek?!=.='

6 comments:

kakchik@ella said...

adik, mekaseh share.

cik ayin said...

entri ni sangat bagus kak..tq

Arshieda Nabila said...

makne dr alquran buat kite lebih menghayatunya...>.<

sarah mohamad said...

kalau tengok wayang tuu sampai lupa solat. yg tuu ramai sekarang ni :(

emieysandra said...

berkebok-kebok tu ape cik bulan..hik3 ;p

waeda alias said...

thanks share :)

Popular Posts

I Love My Blog

Daisypath Anniversary tickers