Hanya Insan Biasa::Yang Biasa biasa

Diri ini tak punya apa-apa. Diri ini hanya insan biasa.
Diri ini tak kaya dan tak berduit.
Diri ini tak cantik.(ermm kene fikir semula yang nie tapi tak pe tulis dulu.eheee)
Diri ini tak cerdik.Dan hanya biasa-biasa sahaja.

Dan langsung tiada kepentingan dan keutamaan.
Sebab tu takde siapa yang suka bodek dan puji diri ini.
Tidak memberi apapa erti jika di bodek dan dipuji melambung lambung sampai ke atap reban ayam.

Kenapa ada kawan yang sebegitu rupa??
Berkawan dengan mereka yang hanya ada kepentingan.
Yang berduit. Yang cantik. Yang pandai. Yang glamor.
Bagus juga jadi macam Bulan nie.
Tiada siapa yang akan sibuk nak menyendeng2 dengan kita.
Yang ada hanya mereka yang menerima diri ini seadanye.

Tapi Bulan sangat pelik dengan manusia macam ni.
Kau berkawan sebab kawan kau tu ada kepentingan.
Dan kau akan tegur orang yang ada kepentingan saje.
Tak boleh macam tu,kawan. Setiap orang di sekeliling kau adalah kawan kau.
Dan kau tak boleh terlalu bongkak dan sombong sehingga kawan kau terasa invisible di sisi kau.
Kau hanya tegur orang yang ada kepentingan tapi kau tak sedar bahawa cara kau tu salah.

Bagi Bulan, selagi kita berkawan selamanya tetap menjadi kawan.
Berkawan mengikut status dan tahap kepentingan bukan cara Bulan.
Mungkin sebab aku dilahirkan dalam keluarga yang sederhana sebab tu Bulan tak di ajar untuk menjadi bongkak dan sombong dengan orang lain.
Alhamdulillah. Mama dan Abah didik Bulan dengan sebaiknya.
Dan Bulan harap ianya kekal dan takkan berubah.



psstt~ Saya NazifaZali aka Cik Bulan bukan jejentikgediks.Suka berkawan dengan sesiapa sahaja.Langsung tiada diskriminasi. Langsung tidak berpura-puraan.Kita manusia semuanya sama. Rambut sama color hitam.Apa yang beza? Amalan dan hati je kan?

23 comments:

.: iEyLa :. said...

betul2..xyah la nk pilih2 kawan kalau xnak kite pon dipilih tuk jadi kawan...kan2??

psssttt: ni mesti kes orang tu rambut xsame kaler itam ngan kite kot yunk..hakhak

eRza farEeha said...

kite kwn ng sume org..lani rambut xsama itam da..da ad y kaler2 lg..hehe..kt luar pon da nmpk len2..dlm hati je kn..hihi

Cekodok said...

kat mana kaunter ni.. nak amik borang jadi kawan cik bulan.. hahaha...

kawan senang .. senang di cari...
kawan air mata.. sukar ditemui..

Mamachia said...

iya tak perlulah nak pili2..kawan biar beribu,lagi banyak lagi bestkan....

najihah sahami said...

yunk..bongkaknya u..camane la u leh admit yg u ni xbongkak eh??hahhaa..miss u lalink!!!kawan selamanya..baik buruk, terima saja!!lalalalalalaa

sarah mohamad said...

dear :)ada masalah dengan kawan2 ke? kalau ada citer lah, saya setia mendengar. jangan suka pendam perasaan, lama2 nanti perasaan tu memberontak. hiks

Yan said...

bagi akak bulan ni cantik sangat dah oiii...sweet..

adan said...

yg penting bulan syomel.. hehehe..

ada ka orang berkawan dengan org yg berkepentingan je?

$Aku Usahawan$ said...

like this statement^_^

cOnfuSeME said...

kawan nganikhlas..tu yg penting..bukan sebab niat lain..

*hope kita kwn 4ever...:)

missSenget said...

sapa berani kata bulan x cantik ni??

meh jadikn die kasim selamat..tak pun tipah selamat... kekeke

FariehanIbrahim [LBC] said...

saya pom suka dpt berkawan ngn Cik Bulan yg sgt cun! ^_^v

Izyan Masri said...

WAAH/BOLEH BUAT PUISI NI XD

Mama JnJ said...

nice entri ;-)

Rain said...

pecah gelas pecah cawan;
jom kita kawan...

saya nebiew.. tlg yaa :) samat berkenalan ..


hahahah

apik pehe said...

yela2..apik tau..(tibe2 touching)hahaha..itu la..kenal geng2 bulan,confuse,hanis,erza, mish semua ni macam da knal lame..hahaha

caliph shuriken said...

btul.. rambut sama itam, color sndiri pilih.. btul ek peribahasa baru ni? hukk...

p/s: low profile itu best ;p

latest en3: pinjam seterika ajaib sat na

eRza farEeha said...

eh...ni bkn n3 ari2 ke...wahh..komen lg...

nelly said...

ayat sweet !!

akU GaDis said...

sayang bulan ketat2 <3

low profile, i loike :)

My MiRa said...

dear bulan....ni email miraa amirah_2404@yahoo.com.my .... bulan boleh add facebook mira guna email tu then kita ley contact lagi mudah.. :)

bulan..mira ade offer untuk bulan..mira bagi special price


rm 10 for 3 month....

tapi mira offer bulan lagik rm 30 for 12 month.... ok?

missh aryeika said...

yang penting cik bulan comel sanad oke ...
wlaupon rambut dh ade yang bkaler tapi hati kite tak dpt nak bce ....

nur aisya humaira said...

kawan...teman..sahabat..same ke tak???

Popular Posts

I Love My Blog

Daisypath Anniversary tickers